Zdravím Vás.
Rád bych se s Vámi podělil o mé zkušenosti s enduro gumami na TDM 900. Rozměry a druhy pneumatik tady byly už tolikrát, že se k tomu nemá cenu vyjadřovat, ale nepostřehl jsem problematiku rozdílu velikosti pneumatik.
Chtěl na svojí devítku obout už "hodně" osvědčene heidenau scouty, ale neseděl mě tam rozměr pneu a tzv. "strašák" s krácením plnění při případné nehodě. Začal jsem hledat na internetu a dozvěděl jsem se tyto informace:
Zde uvádím vyjádření asociace pojišťoven:
Dobrý den, Váš dotaz jsme konzultovali se sdružením Pomoc poškozeným a Českou asociací pojišťoven. Dle jejich sdělení lze konstatovat, že vozidlo v takovém případě není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, nicméně v případě nehody je rozhodující, zda použití nesprávných pneumatik mělo prokazatelný vliv na vznik dopravní nehody.
Níže uvádíme podrobnější informace:
"Podle našeho názoru vozidlo na jiných než v TP uvedených pneu je nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích dle zák. č. 56/2001 Sb.
Pokud je má na vozidle poškozený, pak má pojišťovna právo snížit/zamítnout plnění pouze v případě, že díky nesprávnému rozměru došlo k většímu rozsahu následků (např. díky delší brzdné dráze) nebo při užití správného rozměru mohl poškozený nehodě zabránit. Prokázání těchto skutečností ale považujeme za téměř nemožné, jelikož se nestanovuje obecně pro všechny typy případů, ale konkrétně s přihlédnutím ke specifickým okolnostem konkrétního nehodového děje.
Pokud je má na vozidle viník, může se pojišťovna v souladu s ust. § 10 odst. 2 zák. č. 168/1999 Sb. domáhat vrácení vyplaceného plnění poškozenému. Je však opět na pojišťovně, aby prokázala, že k nehodě by nedošlo, pokud by viník měl na vozidle předepsaný rozměr pneu (a to i s minimální zákonem povolenou hloubkou vzorku na pneumatice nejnižší úrovně kvality – i jejich užitím totiž splní povinnost mít předepsané pneumatiky). Toto je opět prakticky nemožné.
Závěrem tedy konstatujeme, že aby pojišťovna mohla krátit plnění pro nesprávný rozměr pneu, muselo by být toto porušení právní povinnosti v příčinné souvislosti se vznikem nehody, resp. větším rozsahem následků nehody."
zde je vyjádření České asociace pojišťoven:
"Vozidlo musí být způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Pokud někdo provozuje vozidlo, které nesplňuje technické parametry uvedené v TP, tak tím porušuje zákon a může za to být pokutován policií. Při nehodě je pojišťovnou posuzováno, zda bylo vozidlo způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, případně jaký vliv mělo nedodržení technických parametrů na samotnou nehodu. Individuálně pak dle míry vlivu na nehodu může být u havarijního pojištění kráceno pojistné plnění."
Nedalo mi to a hledal jsem dál. Dostal jsem se k odkazu na dekru, která vyřešila můj problém a zde přeposílám informace o LEGALIZACI JINÝCH ROZMĚRŮ PNEU a zápisu do velkého TP:
Zde přeposílám e-mailovou komunikaci s Dekrou:
1. Dobrý den pane Gregora,
Děkuji Vám za ochotu při mé záležitosti.
Takže k věci: Vlastním motocykl yamaha TDM 900 r.v. 2003 a ve velkém TP mám uvedený rozměr pneumatik:
Zadní: 160/60 ZR17
Přední: 120/70 ZR18
Rozměr přední pneu 120/70 ZR 18 - Rozměr zadní pneu 160/60 ZR 17
standardně se tyto pneumatiky vyrábí v silniční verzi:
Zadní:http://pneu-pro-motocykly.heureka.cz/michelin-pilot-road-3-160-60-r17-69w/
Přední:http://pneu-pro-motocykly.heureka.cz/michelin-pilot-road-3-120-70-r18-59w/
Potřeboval bych na motorku enduro pneu, které se v tomto rozměru nevyrábí a bylo by to toto:
Zadní: http://pneu-pro-motocykly.heureka.cz/heidenau-k60-scout-150-70-r17-69t/
Přední: http://pneu-pro-motocykly.heureka.cz/heidenau-k60-110-80-r18-58s/
Dle vašeho sdělení atest by se prováděl fyzicky ve zkušebně v Klíčanech u Prahy, kde na motorce musí být tyto pneu nazuty.
Cena 2.000,- Kč
Děkuji Vám za pomoc
---------------------------------------------------------------------------------------------
2. Dobrý den,
v zadání přepočtu odvalených obvodů původních a nových pneumatik máte chybu. Stávající pneumatiky jste zadal jako nové a naopak. Když to ve výpočtu prohodíte vyjde Vám nepřesnost rychloměru v plusových hodnotách což nesmí být - nesmíte ve skutečnosti jet rychleji, než udává rychloměr. Je to způsobeno tím, že nově montované pneumatiky mají větší odvalený obvod. Musela by se tedy provést zkouška rychloměru za 2000,- Kč , pokud je konstanta rychloměru nastavena v rozumných mezích (musí vyhovovat nerovnosti dle předpisu EHK 39), mohlo by to vyjít ale je to bez záruky.
---------------------------------------------------------------------------------------------
3. Dobrý den,
Děkuji za odpověď. Jestli to chápu správně, tak s enduro pneumatikami pojedu ve skutečnosti rychleji, než bude povolovat tachometr. V této chvíli byste udělal test pneu za 2tis a k tomu za dalších 2 tis test tachometru a podle normy by se ten tachometr měl vejít do tolerance odchylky v těch rychlejších enduro pneu, ale je to bez záruky.
V případě, že se do té to tolerance vejde, tak mě to bude stát 4tis Kč a budu moct mít zapsaný jiný rozměr ve velkém TP
V případě, že se do této tolerance NEVEJDE, tak uhradím částku 4tis a nedostanu potvrzení
Je to tak?
--------------------------------------------------------------------------------------
4. Dobrý den,
v podstatě ano, s tím rozdílem, že pokud by to nevyšlo, tak bych vám účtoval pouze 2000,- za zkoušku rychloměru. Některé rychloměry lze přenastavit - pokud jsou elektronické, tak změnou konstanty. Zkuste se někde poptat.
Celkové náklady:
individuální zkouška:
pneu: 2.000,- Kč
tachometr: 2.000,-
překalibrování digitálního tachometru: 1.000,- Kč
VÝSLEDEK: zapsání do velkého TP vedle standardních pneu také alternativní pneu (enduro)
kontakt na DEKRU:
Ing. Jan Gregora
zástupce vedoucího zkušebny - Zkušebna vozidel a pasivní bezpečnosti
Pracovište: Klíčany 108,250 69,Vodochody
DEKRA CZ a.s. | Türkova 1001| 149 00 Praha 4 | Czech Republic
Tel. +420 284 001 221 | Fax +420 284 890 206 | GSM +420 724 064 438
www.dekra.cz