TDM FORUM

MANUÁLY - NÁVODY => Postupy na opravy, úpravy, seřízení atd... => Téma založeno: Begy 25-02-2011, 19:40:39



Název: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Begy 25-02-2011, 19:40:39
Dnes jsem chtěl vyměnit olej a byl jsem lehce v šoku. Do lavorku mě vyteklo jenom cca 1,5l oleje. Nato že ho tam má být skoro 4 litry žádná sláva.
Trochu jsem popídil net a našel pár rad i na tuhle triviální akci.

Takže zleva pod motorem je výpustný šroub, tudy ale vyteče vpodstatě jen obah motoru, tedy oněch +-1,5l


potom povol šroub co drží filtr a vyteče další dávka oleje



stále to ale není těch cca 4l. Já pokusně ještě odpojil gumovou opletenou hadičku mezi nádržkou a motorem, pak vytekl celý zbytek.
Tedy obsah nádržky na olej
Ta hadička je vidět zde nad řadičkou


Podotýkám že tohle je pro 3VD, novější to má jinak. Navíc jsem stihnul měni olej jen jednou takže zase tak zmáknutý to nemám



Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Driver toys 25-02-2011, 20:23:53
U 4tx je vypouštění úplně stejné + oddělat celé těleso na filtr, aby se dal vyměnit. Když si nejste jisti, že vyteklo vše, tak dojde i na hadici o které Begy píše. Pak vyměnit filtr a s ním i "O" krožky (v balení s filtrem). Veškeré komponenty opět namontovat zpět (pozor na čistotu!) a nalít asi 2,5 litru oleje. Poté se vyšroubuje šroub M6 (klíč 10), který je na levém válci. Nastartuheš mašinu a až začne z otvoru po šroubu stříkat olej, zašroubuješ ho zpět a hned chcípneš motor! Pak dolít po horní rysku na olejoznaku a znovu natočit motor. Olej klesne, tak ho srovnat dolitím mezi rysky. Po první kratší jízdě zkontrolovat znovu hladinu (asi 5 minut po jízdě) a popřípadě znovu dolít, aby zase bylo mezi ryskami. Toť vše.. Kdo dolívá neustále, pak má problém v motoru. Normálka je zhruba 1 decka na 1000 km.


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Roman77 21-03-2011, 18:25:36
Mám poznatek, že při vypouštění oleje stačí shodit filtr a povolit vypoušťák. Při zatočení motorem čerpadlo během pár vteřin veškerý starý olej vyhodí  *supr* nesmí se to však přehnat aby se nešvihl motor  *rtfm* pár vteřin mu neublíží  *blll*


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Kwapo 22-03-2013, 15:01:28
Čau kluci. Zrovna se taky chystám na výměnu oleje.
Bude to moje poprvé, tak bych chtěl jednu radu.
Mohli by jste sem dát fotku, kudy do motoru nalít
nový olej. Jedná se o TDM 850, 3VD (1995).

Díky moc.  ;)


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Láďa H. 22-03-2013, 17:17:01
Kwapo, myslim, ze foto neni potreba, sundas sedlo a v pravo u nadrze je plastovej uzaver, ten vysroubuj a nalij. (Ten uzaver je zaroven merka, takze to nemuzes splest) ;)


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Kwapo 25-03-2013, 11:23:26
Kwapo, myslim, ze foto neni potreba, sundas sedlo a v pravo u nadrze je plastovej uzaver, ten vysroubuj a nalij. (Ten uzaver je zaroven merka, takze to nemuzes splest) ;)


Takže celou novou náplň leju do stejného otvoru, jako když jen dolévám. Jestli to dobře chápu. Právě jsem si nebyl jistý, jestli do té samé nádobky, nebo jestli není na motoru někde spešl otvor kam to dát. Každopádně to mám celé odstrojené (nový lak), takže jak budu měnit svíce, tak se ještě mrknu  :)


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Láďa H. 25-03-2013, 16:29:23
Jj, leje se tou stejnou dirou. Jen kdyz plnis, tak mi nekdo doporucoval povolit vlevo nahore na hlave sroubek(tusim na 10ku klicek) a protocit motor dokud olej z ty diry po sroubku nezacne tyct, pak hladinu naplneni zkouknout znovu a znovu dolejt. Ja to takhle neudelal, jen jsem nalil a vyjel a po nejakych 5km mi najednochybelo 1/2litru oleje, tak jsem pak taky dolil a od ty doby je to OK .


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Kalibor 18-11-2013, 19:43:03
Chystám se vyměnit olej a nekoupil jsem nový O kroužky k filtru.  Dají se sehnat neorigo, nebo mám jet rovnou do YAMAHY?    *???*
Děkuji.   :)


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Roman77 18-11-2013, 21:07:58
Chystám se vyměnit olej a nekoupil jsem nový O kroužky k filtru.  Dají se sehnat neorigo, nebo mám jet rovnou do YAMAHY?    *???*
Děkuji.   :)


Ahoj Dalibore! Já jsem při poslední výměně použil O kroužky z univerzální sady kterou máme v práci. Koupenou tuším v Mateze v Brně. Tam mají v tomhle směru kdeco  *supr* http://www.mateza.cz/


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Kalibor 18-11-2013, 21:50:08
Ahoj Romane. Dík za tip. Našel jsem ještě tohle  http://www.alfaagro.cz/alfa-agro-brno-sortiment.php  .
Zítra musím neco sehnat, protože olej je už venku.  :)


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: B@rbuch@ 19-11-2013, 00:26:53
Já kupoval zde, obchod mám skoro za barákem  *supr*

http://www.elotechnik.cz/


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Kolombová 19-08-2014, 17:14:53
Ještě sem vložím fotky uložení olejovýho filtru. Jo a při jeho demontáži zjistíte že každej šroubek má jinou délku  ;)


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Kolombová 19-08-2014, 17:28:05
Ještě vkládám fotku filtru HF145 jak má být otočen při nasazování ať to tu nikdo nehledá.
Ještě by někdo mohl doplnit míry gumových O kroužků ať je to tu vše


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Kolombová 23-08-2014, 14:16:59
No a 3VD nemá vypouštěcí šroub s magnetem takže doporučuji jeho pořízení. Našel jsem ho včetně té podložky na Ebay. Dá se takto koupit kolem 200Kč


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Alan 23-08-2014, 16:50:23
nevím teď jestli nejsem uplně mimo ale někde na supertenere foru jsem četl že nějáký výpušťáky s magnetem, který měly krátkej závot a při dotažení na moment se zničil závit na vaně... není to tenhle případ? zkusim to najit na tom foru


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Alan 23-08-2014, 21:30:25
tady jsem to našel.. je to v tom pdf dole...
 xtz forum (http://www.supertenere.cz/forum/viewtopic.php?f=29&t=1676)


Název: Re: Magnetický šroub olejové vany
Přispěvatel: Sidonius78 29-08-2014, 17:33:18
u TDM900 vypouštěcí  s magnetem na 90% není, ale při poslední výměně oleje jsem nad tím uvažoval....

 ODKAZ ([url]http://www.novelmoto.cz/novelmoto/eshop/2-1-Doplnky/125-2-Vypustne-srouby-s-magnetem/5/859-Vypustny-sroub-s-magnetem-M14-x-1-5[/url])   síla magnetu ([url]http://www.drainplugmagnets.com/videopresentations.html[/url])
 
nebo  Čidlo teploty ([url]http://www.novelmoto.cz/novelmoto/eshop/0/3/5/1420-Cidlo-teploty-oleje-misto-vypust-sroubu-M14x1-5[/url])


Hledal jsem výpustný šroub (magnetický, nakonec jsem sehnal z BMW R1150GS (difer.-kardan), když už budu měnit olej.
Nemá smysl kupovat, jednak magnet je tak slabej, že neudrží ani malej svazek klíčů. Přes internet se dá sehnat, ale pak zjistíš, že magnet je k ničemu. Jediná možnost je  ODKAZ (http://www.drainplugmagnets.com/videopresentations.html) ,  DIMPLE (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=DIMPLE+M14+X+1.5X16+Super+Magnetic+Drain+Plug&_osacat=0&_from=R40&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XDIMPLE+M14+X+1.5X16+Magnetic+Drain+Plug&_nkw=DIMPLE+M14+X+1.5X16+Magnetic+Drain+Plug&_sacat=0) nebo najít alternativu se silným magnetem (neodym) či použít silný magnet na výpustný šroub.
Ty výpustné kolem 200kč neplní funkci, jsem raději měl jít na pivo....

EDIT: nebo u LUISE  ODKAZ (https://www.louis.de/en/artikel/magnetic-oil-drain-plug/10002912?searchButton=&filter_article_number=10002914)


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Mirek TDM 29-08-2014, 18:35:50
Jen drobný dotaz, na co potřebuješ na výpustném šroubu tak silný magnet aby udržel klíče.  *???*


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Sidonius78 29-08-2014, 19:07:54
Jen drobný dotaz, na co potřebuješ na výpustném šroubu tak silný magnet aby udržel klíče.  *???*


... to je jen příklad. Potřebuji silný magnet, aby to mělo smysl, na co ti tam bude slaboučkej magnet?(kolik Ti zachytí špon?) však na  ODKAZU (http://www.drainplugmagnets.com/videopresentations.html) je i video.



Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Mirek TDM 29-08-2014, 19:20:05
Až budeš mít v motoru špony tak už ti magnet bude na prd. A na ty drobné "šupinky" co tam bývají ten slabý stačí.


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Begy 29-08-2014, 19:27:56
ten magnet na šroubu je spíš jen informativní - tedy abys věděl že se něco děje. Navíc řadu důležitých prvků jako mosazná pouzdra nebo kompozity ten slavný magnet samozřejmě nezachytí. Rozhodně bych neřekl že slouží k čistění oleje - od toho je tam filtr.

při výměně oleje pořádně prohlídni filtr a víš na čem jsi


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Mirek TDM 29-08-2014, 19:54:15
Slyšeli jsme slovo boží.  ;D  *supr*


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Sidonius78 29-08-2014, 20:32:59
ten magnet na šroubu je spíš jen informativní - tedy abys věděl že se něco děje. Navíc řadu důležitých prvků jako mosazná pouzdra nebo kompozity ten slavný magnet samozřejmě nezachytí. Rozhodně bych neřekl že slouží k čistění oleje - od toho je tam filtr.

při výměně oleje pořádně prohlídni filtr a víš na čem jsi

Logicky ano, při každé výměně oleje najdeš vždy nějaké malé špony, vlivem opotřebení kovových částí i když je motor ok. U kovového filtru (konzerva) stejně nic neuvidíš. Čím více částeček ti zachytí, tím lépe, je to jak brusná pasta.


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Aca 29-08-2014, 20:41:37
No když byly motory litinový a sem tam zůstal otřep a provozní vůle byly větší to asi mělo smysl,ale u motoru kterej bez magnetu najede přes 200tis a motor s magnetem přes 202tis mi to nepřijde až tak podstatný abych to za a) musel mít
                                                                                                                b) plnilo smysluplnou funkci


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Begy 29-08-2014, 23:33:37
navíc když jsme u jádra pudla... že se něco děje zjistíš až při výměně oleje (což je to samý, jako si prohlídnout filtr). Během provozu nezjistíš absolutně nic, takže samotná podstata magnetu mě prostě uniká.
Neboli že se něco děje zjistíš stejně pozdě jako při výměně oleje po X tisících kilometrů

Jasně Yamaha píše měnit olejový filtr při každé druhé výměne... Nevím jak ostatní, ale filtr měním pravidelně/každou výměnu. Filtr stojí pakatel, takže nějaký rádoby šetření nemá absolutně žádný smysl


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Jirka 30-08-2014, 06:17:35
On tam je nějaký filtr a magnet ?  *laugh*


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Kolombová 30-08-2014, 12:00:58
navíc když jsme u jádra pudla......................................Jasně Yamaha píše měnit olejový filtr při každé druhé výměne... Nevím jak ostatní, ale filtr měním pravidelně/každou výměnu. Filtr stojí pakatel, takže nějaký rádoby šetření nemá absolutně žádný smysl
100% souhlasím. To je stejný jako kdyš se dá nové pneu a nechá starej ventilek.


Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: ja 30-08-2014, 12:50:36
To jo gumu měnim, ale ventilek používám furt stejnej, ale aspoň ho pri aplikaci novvý gumy vopláchnu. *blll*.Ale je pravda, že když to přetlakuju, tak propuští.Ale co se dá dělat, vyměnit už nepůjde. *LOL*



Název: Re: Výměna oleje u 3VD
Přispěvatel: Koudy 30-08-2014, 13:36:49
To jo gumu měnim, ale ventilek používám furt stejnej, ale aspoň ho pri aplikaci novvý gumy vopláchnu. *blll*.Ale je pravda, že když to přetlakuju, tak propuští.Ale co se dá dělat, vyměnit už nepůjde. *LOL*




Prasáku jeden   ;D ;D