TDM FORUM TDM FORUM
21-09-2024, 18:37:42 *
Vítej, Host. Prosím přihlaš se nebo se zaregistruj.

Přihlaš se uživatelským jménem, heslem a délkou sezení
Novinky: Sponzorský dar na chod stránek
 
Stran: [1]   Dolů
  Tisk  
Autor Téma: Sežízení podtlaků karburátorů v praxi (3VD)  (Přečteno 9020 krát)
tommyjam
Nováček
*

DÍK 5
Offline Offline

Pohlaví: Mužské
Motorka: TDM850 3VD
Bydliště: Praha 3 - Žižkov
Příspěvků: 11



« kdy: 07-02-2011, 00:23:39 »

Fakta:

- Budeme seřizovat pomocí podomácku vyrobeného manometru, jehož cena nepřevýší 100kč a je daleko přesnější než mnohonásobně dražsí budíkový manometr.
- TDM 3VD má podtlakové čerpadlo benzinu, tudíž budeme muset přívod paliva řešit samospádem. Vyrobíme si tedy nádrž z petlahve a umístíme ji nad karburátory.
- U 3VD se bohužel nedostaneme ke šroubku seřízení karbrů pokud neodděláme baterku a její "vaničku". Vyrobíme si tedy prodlužovací kabely a baterku položíme volně na motorku někam, aby nepřekážela.
- Pokud budeme provádět seřízení v gazáři, určitě zajistit dobré větrání (odvod vůfukový zplodin)!!

Co budu potřebovat ?

- seřízené vůle ventilů
- cca 5 - 10 m (delší = bezpečnější práce, olej se tak rychle nedostane do válce) průhledné 6mm hadičky (např. Břenda, jakékoliv větší železářství)
- měděnou trubičku cca 6mm (Břenda...)
- hadicové spony (na průměr tuším 9-12mm, ty nejmenší co prodávají) - autodíly..
- palivový filtr (uplně ten nejmenší, co prodávají, má přírubu na 8/6mm) - autodíly..  
- asi metr dlouhé prkno
- asi půl metru 8mm palivové hadičky (autodíly)
- asi půl metru 6mm palivové hadičky
- prázdnou vymytou petlahev s víčkem
- "horké lepidlo" (tavná pistole, do které se dávají tyčinky) - Břenda, Supermarkety...
- trochu oleje (stačí z kuchyně)
- injekční střikačka 20ml (v lékárně)
- kus silného drátu (průměr nevim, použil jsem 3mm měď, ale čim víc tim líp)
- 4 kabelová očka 6mm

Výroba "náhradní" nádrže:
- Do víčka od petky udělej díru třeba nůžkama, tak velkou, abys jí s těží protáhl 6mm měděnou trubičku
- Trubičku potom přilep z obou stran horkým lepidlem
- Na trubičku nasaď 6mm palivovou hadičku (pokud netěsní, tak použij hadicovou sponu)

Výroba manometru:
- průhlednou 6mm hadičku přelož na půl a nalep ji na prkno horkým lepidlem (jak to ve finále vypadá viz. foto)
- Do injekce nasaj olej a stříkni ho do hadičky, oleje tam dej aby byl sloupec cca 20cm vysoký na každé polovině.
- Olej je předtím možno obarvit např. hypermanganem, potravinářským barvivem... pro lepší čitelnost manometru, nutné to však není..


Seřízení:
- Sundej plasty, nádrž, baterku, vaničku na baterku, airbox, odmontuj palivové čerpadlo, oddělej benz. hadičku od karbeců
- Připoj ke karburátorům 8mm hadičku. K této hadičce připoj filtr. K filru připoj 6mm hadičku s víčkem. Naplň petku benzínem (stačí cca 0,5l), přišroubuj víčko, pověš jí někam ke stropu.
- Udělej dva cca 0,5 dlouhé prodlužovací kabely k baterce (očka, drát..) baterku polož někam na moto, dráty připoj.
- Nastartuj motorku, nech ji zahřát..  
- Teď odpoj podtlakovou hadičku z čerpadla a demontuj ucpávku z druhé podlakové hadičky pravého válce (najdeš ji po pravé straně pod svazkem elektriky)
-Na tyto hadičky připoj konce hadiček dříve vyrobeného manometru. Dbej na to, aby to dobře těsnilo, určitě použij hadicové spony. Nezapomeň připojit oba konce !!! Jinak ti motorka nasaje ten olej...
- Pokud máš připojeno, tak si najdi šroubek, kterým se seřizuje podtlak, je mezi karburátorama. Nastartuj motorku a připrav si prst na chcípáku, když uvidíš, že motor nasává do sebe olej v manometru, chcípni ho !!! Na nic nečekej. Pokud olej nasává např. pravý válec, je jeho podtlak vyšší než u levého. Takže šroubkem zatoč do leva (dejme tomu o 360°) Pak znova nastartuj a sleduj změny.
- Když už oba dva válce jsou jakš tak nastejno, sloupec oleje sice není vodorovný, ale nemá tendenci se prostě vsáknout do jednoho z válců, tak nech motor běžet a šroubkem opatrně seřiď tak, aby byl sloupec oleje rovnoměrně, na obou válcích stejný. Olej v manometru bude vibrovat, ale to nevadí i tak se to dá seřídit celkem přesně..
- Při sežizování netlač na šroubek silou, a občas protůruj motor aby si ty pružinky sedly..
- Pokud máš seřízeno, tak pro kontrolu prohoď hadičky, zamezíš tím chybě v měření, kdyby ti někde podtlak unikal. Měření musí být v obou případech stejné.

Pokud máš hotovo, tak gratuluju, právě si seřídil podtlaky, a bonus je, že tímto způsobem je to mnohokrát přesnější, než budíkovými manometry...
Kontrétně u mé motorky to udělalo z té staré babky uplně novou motorku.. Vibrace od motoru jsou teď o hodně menší a chod motoru je jedna báseň.


Teď to dej všechno zase zpátky a jeď si jí project, zaručeně budeš spokojenej..




Upozorňuju, že tento postup je na míru typu 3VD, u 4TX nevím jak na to, nikdy sem ji neviděl rozebranou. Ale základní princip je určitě stejný.. Možná se ale nemusí vyndavat baterka a i tak je přístupný šroubek na seřízení podtlaků.  



Měřič vypadá takhle:

Detail srovnaných hladin oleje:

Detail přípojných míst na hadičky motoru:

Tohle našroubuju na petku a zdruhé strany natlačím benzínový filtr a zavěsím na strop:


Pozn.: Byl tu dotaz, zda hadička má být v místě půlení průchozí, či neprůchozí. Tak měla by být průchozí. 
Zaznamenáno

TDM 850 3VD
Stran: [1]   Nahoru
  Tisk  
 
Skočit na:  


BlackRain V3 2010 by , Crip Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC
SimplePortal 2.3.2 © 2008-2010, SimplePortal
Valid! XHTML