Po koupi heftů na internetu (konkrétně z Bikerscrown.cz za cenu 890,-) jsem bádal jak hefty zapojit a přidělat a z mnoha možností jsem si vybral
zapojení přes relátko. Montáž na řidítka
Tak nejprve rozřízneme opatrně staré hefty a sundáme. Nové hefty zkusmo nasadíme, vyměříme si jejich usazení tak, aby při otočení plynem na max. byl přívodní kabel ještě stále trochu volný. Jinak hrozí jeho utržení. Polohu označíme. Pak natřeme řidítka Chemoprenem pro namáhané spoje a nakapeme dovnitř do heftů. Po cca 15 minutách hefty krouživým pohybem nasadíme. Necháme vytvrdnout přes noc. Kabely Připevníme elektrikářskými stahovacími pásky, aby se nepletly a hlavně nepřetrhly. Pod nádrží je protáhneme do podsedlového prostoru.
Zapojení heftů - elektrika
Proč ne přímo na baterku? Odpověď je jednoduchá, protože hefty můžete zapomenout vypnout, nebo Vám je může někdo "ze srandy" zapnout na parkovišti... Výsledkem bude vybitá baterie.
Proč ne přímo do obvodu motorky? Setkal jsem se také s názory, že se hefty mohou zapojit do obvodu motorky a to za hlavní pojistku, nebo třeba ke světlům... Tomu jsem se chtěl vyhnout, protože čím menší proud bude spínat spínačka, tím později odejdou její kontakty. A zase je tady ta povinnost pokaždé hefty vypínat, protože přeci nemůžeme startovat se zapnutým výhřevem, ubírali bychom proud startéru...
Takže
řešení je relé, které bude spínat obvod heftů při zapnutí světel. Cívka relé, kterou jsem se rozhodl připojit paralelně k zadnímu světlu, má zanedbatelný odbšr v poměru s žárovkami, obvodu tedy nijak nemůže uškodit. Obvod heftů bude tedy moci být napájen přímo z baterie a bude spínán přes kontakt relé. Takže, jakmile zapnu světla, sepne se mi i relátko a tím se uzavře obvod pro vyhř. hefty.
Takto přes relátko vidím jako nejlepší řešení také zapojení 12V zásuvky, aby baterie nebyla zbytečně vybíjena, zde se však můžou naše názory lišit, někdo trvá na tom, aby jeho zásuvka byla napájena přímo z baterie.Kde se dá relé sehnat? Relé sem zakoupil v GME.cz, odkaz přímo na součástku je tady:
http://www.gme.cz/cz/relauto12v-30a-p634-714.html cena byla dříve kolem 35,-
Shánějte prostě automobilové relé, pro proud 30A/12V bohatě postačí..
Patice pro reléPatice je další vychytávkou, o kterou můžeme naši motorku obohatit. Relé se pak dá vyměnit, případně vyndat v případě nějakého problému s obvodem na cestách. A taky to lépe vypadá.
Patici na relé mám taky z GME a stála kolem 70,-. Tady je odkaz:
http://www.gme.cz/cz/f-kv960so-p839-018.htmlJak na montáž relátkaDále budeme potřebovat páječku, cín, izolačku, smrštovací bužírku a očka na kabel (průměr si bohužel nevzpomenu, ale prostě takový aby se to dalo přidat k baterce) všechno se dá za pár korun koupit taky v GME.. a dejme tomu dva metry nějakého silnějšího lankového drátu.. Postači rozebrat třeba přívodní šnůru k PC, nebo nějaký kabel na 230V.. Důležité je aby to bylo lanko (spleteno z mnoha drátků) Obyčejný drát by se nám mohl zlomit.
Páječku necháme roztopit. Připájíme si ke dvoum kusum drátu očka (je dobré je trochu rozklepat kladívkem..) Jeden tento drát připevníme k plusu baterie. Druhý na kostru motorky pod nějaký stávající šroubek, který je zjevně ukostřen (pod sedlem je takových spousta).
Do plastu nad blatníkem vyvrtáme dirku a připevníme relátko.
Zapojíme dráty podle schématu.
http://img232.imageshack.us/img232/8734/tdmreleo.jpgPopis schematu:
Na cívku relé tedy musíme přivést kostru a + z konektoru od světla (u 3VD je to modrý drát), na pinech relátka nezáleží, je to pouze elektromagnet, tam polarita nehraje roli. A druhý drát od baterky připojíme na jeden kontakt relé (také je jedno kam, ale je potřeba aby ste to zapojili na spínací kontakt, tedy ten, který je v klidu rozepnutý. Toto doporučuji proměřit multimetrem.)
Až bude zapojení hotové, můžeme jej vyzkoušet. Před připojením na baterii, doporučuji zkontrolovat multimetrem, abychom vyloučili chybu v zapojení a možnost zkratu..
Obrázky: Jak sem řešil montáž relé a uzemění:
http://img222.imageshack.us/i/img06040.jpg/Připojení cívky relé k zadnímu světlu:
http://img189.imageshack.us/i/img0605x.jpg/