Značení řetězů: Pro nás je důležité si připomenout, že palec = 25,4 mm první číslo vyjadřuje rozteč řetězu v osminách palce Údržba řetězu: Napnutí řetězuŘetěz je potřeba nejen čistit a mazat, ale také kontrolovat jeho správné napnutí. Řetězu škodí velké napnutí, které kromě samotného řetězu škodí řetězovým kolům a ložiskům. Příliš povolený řetěz zase hrozí sesmeknutím a následným pádem. Průhyb měříme na spodní části řetězu, zhruba uprostřed mezi oběmi řetězovými koly. Hodnota by měla být v rozsahu uvedeném výrobcem vašeho motocyklu. Motocykl postavte na stojan (zda boční či centrální uvádí výrobce) a řetěz napínejte na nezatíženém motocyklu rovnoměrným otáčením obou matic napínáku po uvolnění matice hřídele zadního kola. Souběžnost kol kontrolujeme pomocí značek umístěných na kyvce, případně měříme vzdálenost hřídele kola od konce kyvky. Po utažení hřídele zadního kola průhyb ještě jednou zkontrolujeme. Montáž řetězu.Doporučuji svěřit servisu. Mám proto několik důvodů. Za prvé je to odbornost a vybavení. Nepovažuji za moudré se vybavit nářadím a přípravky pro činnost, kterou budu provozovat přibližně jednou ročně. Investice několika tisícikorun do jednoúčelového nářadí se vyplatí opravdu jen při častém použití. Za druhé servis je, a u našich servisních míst je to podmínkou, odborně vyškolen a poučen.Zvláště u řetězů s těsnícím kroužkem je velmi důležité kvalitní spojení. Protože na správném roznýtování je závislá životnost a funkčnost těsnicího kroužku. A je zcela jasné, že řetěz je tak pevný, jak je pevný jeho nejslabší článek. A protože spojení řetězu tím, že je děláno jinde než v tovární hale, na motocyklu a ve ztížených podmínkách, má všechny předpoklady se stát slabým článkem řetězu, svěřte tuto činnost opravdu do rukou odborníka, který o tom něco ví. Těch několik stokorun investovaných do odborné montáže se vám vrátí na životnosti řetězu. Jakou spojku použít ?Řetěz „rozpojený“ se spojuje dvěma způsoby – buď je spojka s „pírkem“ (správně pružnou pojistkou), nebo je nýtovací. První varianta by měla přijít jen na slabší a pomalejší stroje (malé objemy, endura, vše s rychlostí tak kolem 130 km/h), u silných motorek hrozí prasknutí „pírka“ a rozpojení řetězu za jízdy! Soubor mnoha faktorů, jako je veliká odstředivá síla při vyšších rychlostech, změna rychlosti u rychle akcelerujících strojů a určitá vůle v uložení způsobují únavu materiálu – důvodem kolapsu řetězové spojky není často udávané „vylétnutí pojistky“ vlivem odstředivé síly! Jen pro zajímavost: pružné pojistky existují dvojího typu, ty obecně známé se dají nasadit rukou, na ty druhé musíte mít speciální přípravek. K čemu slouží těsnící kroužkyMotocyklové řetězy se dělí na těsněné a netěsněné, to podle toho, jestli musíte jejich klouby (pouzdro a čep) mazat sami, nebo jestli v tomto místě mají permanentní maznou náplň. Čištění řetězuJak jistě víte, ve chvíli kdy mazivo nastříkáte na řetěz, je velmi řídké. To je způsobeno těkavými složkami, které mají za úkol donést kluzné částice co nejdál, navzlínat do prostor mezi pohybujícími se díly. Tyto benzonové částice s sebou ovšem vezmou i částice prachu a starého maziva což nechceme. Proto je velice důležité před mazáním řetěz vyčistit! Provoz a údržba ŘPVaší starostí se stane péče o řetěz v provozu. Zde sám každý z vás rozhoduje o počtu najetých kilometrů s řetězovou sadou. Mazání řetězu je činnost všeobecně neoblíbená. Setkávám se dvěma extrémy. Řetězy, které viděli mazivo naposledy při výrobě. Mají charakteristický zvuk, při jízdě hučí a při pomalém popojíždění skřípou a vesele pohvizdují. Protipólem jsou černé mastné hroudy, kdy majitel maže neustále, při každé příležitosti. Jako každý extrém i toto vadí. Popravdě je těžké rozhodnout, co je horší. Myslím, že není potřeba si podrobněji rozepisovat proč vadí, když se řetěz nemaže. Budu se věnovat raději tomu, jak mazat a proč nemazat příliš. Pro oba druhy řetězů, těsněné i netěsněné, platí, že řetěz je potřeba mazat až po očištění. Takto napsané je to každému zcela jasné, ale praxe je jiná. Zcela běžně se řetěz pouze domazává. "Bohužel" každé mazivo obsahuje složku, která má za úkol donést kluzné částice maziva na místo určení a poté vyprchat. Tato složka zajišťuje vzlínavost maziva a zaručuje, že se mazivo dostane i na ta nejméně přístupná místa. Pokud je mazivo nanášeno na staré mazivo a nečistoty, musí s těmito překážkami bojovat. Čas původně určený na cestu do míst, která má namazat stráví rozpouštěním starého maziva. To se částečně podaří, ale bohužel na cestu se vydává mazivo společně s nečistotami. Výsledkem je, že nové mazivo nedorazí na všechna místa určení a ještě zavleče s sebou nečistoty. Rozborem kalů po čištění řetězu jsme zjistili, že se jedná o malé drobné kovové části,které tvoří 60 % nečistot. Tyto drobné kovové třísky, či kovový prach vznikají opotřebením řetězových kol. Na lepivý povrch maziva se velmi dobře zachytávají a protože jsou drobné a tím i zanedbatelně těžké, neodletí z řetězu, bohužel, ani odstředivou silou. Společně s novým mazivem vytváří brusnou pastu, která je zavlékaná mezi pohybující se části řetězu a zde velmi zkracují životnost třecích ploch, vznikají větší vůle a tím dochází k prodloužení řetězu. Důležité je, nanášet mazivo na oba kraje válečků, tak aby mohlo zatéci pod válečky. Rozstřikem se dostane dostatek maziva i na těsnicí kroužky, které chrání mimo jiné i před UV zářením a brání nadměrnému stárnutí kroužků. Podstatné je, abychom, po cca 10 minutách po namazání, řetěz suchým hadrem otřeli. Zbavíme ho tím přebytků maziva a zabráníme ulpívání nečistot na řetězu během provozu. Frekvence mazání je závislá na podmínkách provozu. Sami poznáte zda je řetěz namazaný či suchý. Orientačně lze použít interval od 400 do 1000 km provozu. Samozřejmě déšť, prach, rychlost a styl jízdy ovlivňují průběh intervalu mazání. Zabíhání řetězuMálokdo tuší, že řetěz se – stejně jako prakticky všechny pohyblivé součástky – musí správně zaběhnout, aby plnil dobře svou funkci. Jestliže namontujete nový řetěz a plni elánu hned při odjezdu ze servisu dáte sprint z křižovatky nebo ukázkové wheelie, tak jste právě ty peníze, co jste za řetěz dali, vyhodili z okna. Řetězy, které viděli mazivo naposledy při výrobě. Mají charakteristický zvuk, při jízdě hučí a při pomalém popojíždění skřípou a vesele pohvizdují. Protipólem jsou černé mastné hroudy, kdy majitel maže neustále, při každé příležitosti. Jako každý extrém i toto vadí. Popravdě je těžké rozhodnout, co je horší. Myslím, že není potřeba si podrobněji rozepisovat proč vadí, když se řetěz nemaže. Budu se věnovat raději tomu, jak mazat a proč nemazat příliš. Pro oba druhy řetězů, těsněné i netěsněné, platí, že řetěz je potřeba mazat až po očištění. Takto napsané je to každému zcela jasné, ale praxe je jiná. Zcela běžně se řetěz pouze domazává. "Bohužel" každé mazivo obsahuje složku, která má za úkol donést kluzné částice maziva na místo určení a poté vyprchat. Tato složka zajišťuje vzlínavost maziva a zaručuje, že se mazivo dostane i na ta nejméně přístupná místa. Pokud je mazivo nanášeno na staré mazivo a nečistoty, musí s těmito překážkami bojovat. Čas původně určený na cestu do míst, která má namazat stráví rozpouštěním starého maziva. To se částečně podaří, ale bohužel na cestu se vydává mazivo společně s nečistotami. Výsledkem je, že nové mazivo nedorazí na všechna místa určení a ještě zavleče s sebou nečistoty. Rozborem kalů po čištění řetězu jsme zjistili, že se jedná o malé drobné kovové části,které tvoří 60 % nečistot. Tyto drobné kovové třísky, či kovový prach vznikají opotřebením řetězových kol. Na lepivý povrch maziva se velmi dobře zachytávají a protože jsou drobné a tím i zanedbatelně těžké, neodletí z řetězu, bohužel, ani odstředivou silou. Společně s novým mazivem vytváří brusnou pastu, která je zavlékaná mezi pohybující se části řetězu a zde velmi zkracují životnost třecích ploch, vznikají větší vůle a tím dochází k prodloužení řetězu. Důležité je, nanášet mazivo na oba kraje válečků, tak aby mohlo zatéci pod válečky. Rozstřikem se dostane dostatek maziva i na těsnicí kroužky, které chrání mimo jiné i před UV zářením a brání nadměrnému stárnutí kroužků. Podstatné je, abychom, po cca 10 minutách po namazání, řetěz suchým hadrem otřeli. Zbavíme ho tím přebytků maziva a zabráníme ulpívání nečistot na řetězu během provozu. Frekvence mazání je závislá na podmínkách provozu. Sami poznáte zda je řetěz namazaný či suchý. Orientačně lze použít interval od 400 do 1000 km provozu. Samozřejmě déšť, prach, rychlost a styl jízdy ovlivňují průběh intervalu mazán |
|||
Moc pěknej článek, ještě bych
Moc pěknej článek,
ještě bych chtěl doplnit, že já čistím řetěz před mazáním konkorem, protože mám teorii , že mastnota lépe rozpustí mastnotu, pak ho čistím dosucha hadrama a až potom nastříkám mazacím spreyem na řetězy.Je jedno co používáš, nejlepší jsou ty, co dostanu zadarmo. Kamarád čistil řetěz před mazáním petrolejem a oddělal ho - brzy mu ztvrdnul, protože petrolej způsobil ztvrdnutí kroužků.
Krásně napsáno, leč...
Krásně napsáno, leč... teorie! Nikdy jsem řetěz nečistil, ani nijak zvlášt o něj nepečoval - jen řádně mazal - a měnil jsem ho letos po 38tkm. A to jen preventivně, před dovčou.... ;-)
TDM 900 Adventure ;-)
Co se týče čištění řetězu, já
Co se týče čištění řetězu, já volím naftu, pěkně čistí a zároveň je dostatečně mastná, taky není agresivní ke gumovým O kroužkům v řetězu. Jinak moc pěkné pojednání.
moje řeč.........nafta je
moje řeč.........nafta je dobrý čistič :-))) a neškodí.
Ja jsem se inspiroval zde a k
Ja jsem se inspiroval zde a k cisteni retezu zvolil naftu.Jenze... Zrejme jsem byl prvni a presto ze uz jsem si pripadal jak petrolejovej princ,retez porad vypadal jako netknutej cisticem.Inu napadlo me pridat do mile nafty benzin Proste jsem z letni nafty udelal zimni....No a ejhle,retez zacal dostavat lepsi a lepsi odstiny az se mi zacal libit.Vecer jsem se tady pochlubil a byl jsem Begym zle zchlazen z meho nadseni...Pak uz mi celou noc vrtal broucek hlavou a pri sporadickych chvilkach spanku se mi zdalo o retezu jak me meje benzinem... No rano jsem se sel podivat co a kolik toho z vnitrku vyteklo.Trochu me uklidnilo ze nic.Presto jsem ho,chudacka utrel a namazal.Od te doby jsem pohledem kontroloval a musim konstatovat,ze to je zrejme OK,nic mi z retezu nelita nenatahuje se a vubec vypada v dobry kondici....Takze nevim jestli jsem mel jen kliku,nebo tuto informaci lze pausalne pouzit.
Kdo nejezdí s námi,jezdí proti nám.....