JAK NAMAZAT ŘETĚZ?
1. OČISTIT - řetěz zbavíme hrubých nečistot, naneseme čistič řetězu a odstraníme nečistoty. Na závěr otřeme řetěz do sucha.
2. NAMAZAT - po 15 minutách nastříkáme řetěz olejem. Stříkáme zezadu na rozetu a nanášíme mazivo na vnitřní stranu destiček tak, aby hlavní proud směřoval na okraj válečku. Velmi lehce můžeme namazat i těsnící kroužky kvůli jejich případnému vnějšímu vysušení čističem.
3. OČISTIT - po 15 minutách otřeme hadrem. Olej se dostane do všech potřebných míst a pomalu z něj zmizí těkavé složky. Nakonec zůstane pouze lepivé, ztuhlé mazivo.
4. HOTOVO
NEJČASTĚJŠÍ CHYBY
*
namazat řetěz hned po jízdě dokud je teplý - prach, který se během provozu zachytí na řetězu, vytvoří s čestvě nastříkaným olejem výbornou brusnou pastu, která se díky teplému oleji dostane téměř kamkoliv a trvanlivosti řetězu rozhodně nepřidá
*
mazání bočních destiček - hlavní pracovní kluzná plocha řetězu (čep a pouzdro řetězu) je u těsněných řetězů namazána již z výroby a utěsněna tesnícími kroužky. Tyto těsnící kroužky jsou mezi bočními destičkami a spolehlivě hlídají prostor "uvnitř" řetězu. Jejich namazáním nic nezískáme, naopak vytváříme prostředí pro vznik mastných agresivních slepenců z oleje a prachu.
*
montáž nového řetězu na poškozená řetězová kola (mají "žraločí" zuby)
Tedy je lepší mazat řetěz méně často, ale pořádně. Dobře ošetřený řetěz má velký vliv na jízdní vlastnosti a výkon motocyklu. Na druhou stranu, jako prodejci motořetězů, samozřejmě fandime i těm, jejichž péče o řetěz vede k častější obměně za nový Smile.
KDY JE ŘETĚZ ZRALÝ NA VÝMĚNU?
*
musíte ho napínat každých cca 500km - pozor: charakteristika některých řetězů je, že se jako nové (prvních cca 1000km) výrazně vytáhnou, ale potom další tisíce kilometrů pevně odolávají dalšímu vytažení - tento případ není na závadu, jiné typy řetězů se vytahují průběžně po celou dobu živostnosti
*
z řetězu vytéká hnědá tekutina - poškozené těsnící kroužky
*
řetěz lze volně vytáhnout z ozubení rozety - poškozené těsnící kroužky
*
nadměrné vytažení řetězu - většina výrobců uvádí v manuálu max. délku daného počtu článků nebo lze orientačně použít měrky u napínáku řetězu
*
ideální je použít k posouzení speciální měrky vytažení řetězu, ale málokterý běžný uživatel je má k dispozici