Název: Regulátor dobíjení Přispěvatel: Begy 29-01-2011, 16:03:41 Tento regulátor je určen pouze pro motocykly s alternátorem s permanentními magnety, nikoli pro motocykly s alternátorem s vnějším buzením.
Podstatné je, kolik vede z regulátoru drátů. Pokud je regulátor pro alt. s perm. mag., tak tam vedou 3 vodiče stejné barvy - 3 fáze z alternátoru, pak jeden pres pojistku do baterky na kladný pól, další vede na kostru, pokud není regulátor vodivě spojen s rámem. Někdy bývá ještě další vodič - měření - ten je nutno v případě tohoto schématu nechat nezapojený (http://www-tdm.cz/TDM/sites/default/files/imagepicker/b/Begy/regulator_schema.gif) <strong>Popis:</strong> Střídavé napětí z alternátoru (fáze F1, F2, F3) se pomocí diod D1 - D6 usměrní. Dále se jedná se o zkratový regulátor. Při překročení určitého napětí, které je dáno zenerovou diodou ZD1 (popřípadě další křemíkovou v sérii D10 - ta přidá asi 0.7V) se otevře tranzistor Q1 a ten sepne tyristory T1, T2, T3. <strong>K použitým součástkám:</strong> Zde přichází čas na trochu experimentování. Je možné, že to s popisovanými součástkami nebude fungovat. Zjistil jsem, že na funkci má velký vliv velikost odporu R1, který omezuje proud tranzistorem a tím pádem použitý tranzistor. Já jsem použil součástky n.p. TESLA. Tranzistor KD139, R1 470R, R2 1k8, potenciometr 5k, D7 - D8 obyčejné křemíkové diody, tyristory KT705. Pro usměrnění je možno použít usměrňovací můstky - provedení kostka (aspoň 25A), nebo alternátorové diody (20A)- ty jsou na to přímo dělané. Potom nemusíte mít extra chladič pro můstky, ale je možné použít 3 oddělené chladiče a na každý dát 2 diody (jedna má na povrchu katodu a druhá anodu) a tyristor. Je nutno vyzkoušet, jak se to celé zahřívá a podle toho buď větší chladič, nebo přídavný větráček - např. z PC. Za tranzistor KD139 existuje náhrada BD139 (nevyzkoušeno), tyristory lze použít TYN616 (vyzkoušeno), můstky B250C35000 nebo B250C25000 (vyzkoušeno). Zenerovu diodu na 13V - to záleží na tom, jaké chcete výstupní napětí (většinou 14.4V). K ní jsem připojil do série, ale obráceně ještě 2 křemíkové diody - tedy celkově asi 14.4V. Kondenzátor C1 doporučuji tantalový - kvůli vibracím a teplotě. <strong>Sestavení a upevnění:</strong> Je nutné, aby celá konstrukce byla provedena kvalitně, kvůli tomu, aby se vlivem vibrací a vysoké teploty neuvolnila a neupadla. Doporučuji pořádně připevnit k motorce a taky chladit tyristory a usměrňovací diody. Chladiče s diodami a tyristory se nesmí dotýkat rámu(kostry), musí se použít nevodivé spojení - např. plast. Pokud použijete můstky, tak je můžete namontovat přímo na kostru. Dřív, než to celé dáte na motorku, tak doporučuji vyzkoušet správnou funkčnost s transformátorkem (15-25V). Zapojit jednu fázi a zkusit jestli to reguluje - místo baterky dát např. žárovku na 12V - na ní by mělo být stabilní napětí a z trafa se ozývají drnčivé zvuky - příčina zkratové regulace. Zde je popis jak regulátor kontrolovat/měřit: http://www-tdm.cz/TDM/sites/default/files/mereni_alternatoru.doc Název: Re: Regulátor dobíjení Přispěvatel: stres3d 02-05-2014, 17:14:21 cus heled jak velkej ma bejt C1 a jaka wataz je na ty odpory? diky
Název: Re: Regulátor dobíjení Přispěvatel: Begy 02-05-2014, 18:41:27 ten kondezátor je jen filtrace/stabilizace napětí z děliče tvořeného P1. Když tam prdneš nějakých 20... 100uF tak to bohatě postačí.
R2 ... když si sečtu R2 (1k8) a P1 (4k7) tak ohmův zákon říká že tam poteče prd proud a bohatě postačí normální metaoxidový 0,5W R1 ... když sečtu ztráty na Q1 + diodě + tyristoru tak bohatě postačí nějaký 2W tohle není moje zapojení, osobně bych to udělal asi trošku jinak. Název: Re: Regulátor dobíjení Přispěvatel: stres3d 02-05-2014, 19:47:24 diky a jeste posledni dve otazky:
pises ze jsi zapojeni zkousel, pouzil si teda zenerku 13v + diodu v serii? trimr je na jemny nastaveni napeti? ja bych chtel 14,4V Název: Re: Regulátor dobíjení Přispěvatel: Begy 03-05-2014, 08:16:12 tohle je převzaté zapojení, já to nezkoušel.
Koukám asi bych měl doplnit info, holt začátky stránek byly trochu divočejší. ano trimr P1 bych asi taky použil víceotáčkový - tedy pro jemnější nastavení sepnutí Q1 Jinak osobně moc nechápu hrátky s přidáváním diod (D10 za zenerkou), nakonec se stejně vše doladí pomocí P1. Název: Re: Regulátor dobíjení Přispěvatel: stres3d 03-05-2014, 14:16:27 no ja jsem dal:
R2 = 1k1 C = 10uF/50V R1 = 330R ZD1 = 5V6 D10 = neosazeno Q1 = TIP29C diody nejaký rychlý tyristory TY1225 + můstek 3F s 13V zenerkou to reagovalo az nekde u 18V... Když jsem to testoval (místo fáze jsem připojil LED s odporem na napajeni +) tak se tyristor chova jako tranzistor - potenciometrem bylo možno regulovat jas ledky a tim padem ubytek mezi A-K az do sepnuti cca 1V. Cekal jsem ze se bude zvedat napeti a pak to sepne, ale to je mozna tim ze jsem tam nemel stridavinu... Takže jsem to při 14,4V nastavil tak aby byl tyristor v podstate sepnuty (A-K 1V + nějaký drobný). tesne pred tim 1V je strmej pad napětí při nastavování takže jsem to nastavil tak ze jsem pomalinku sjizdel a meril prechod A-K dokud nespadnul k tomu 1V. Dolazeni jsem chtel nechat az to bude na moto... tyristory mam na keramickej desticce a bude tam teda prechod tyristor - vodiva pasta - keramicka desticka - pasta - origo chlazeni na moto (alu desticka privarena k ramu, z druhy strany dam jeste navic chladic) Název: Re: Regulátor dobíjení Přispěvatel: Begy 03-05-2014, 14:56:53 tohle nedokáže regulovat stejnosměrný napětí!
Tyristor sepneš přivedením napětí na Gate a ten zůstane sepnutý dokud bude mezi Anodou a Katodou napětí. Název: Re: Regulátor dobíjení Přispěvatel: stres3d 07-11-2015, 21:01:35 jojo nakonec jsem to zkousel na 3f trafu a fungovalo to... akorat nechce to spis misto tyristoru triaky (to mi napadlo ted s odstupem casu)? na moto jsem to nakonec nedaval, koupil jsem neorigo za dobrou cenu a to co jsem udělal tak bylo moc velky na moto *LOL*
|