TDM FORUM

TECHNIKA (téma o TECHNICE - příspěvky mimo téma budou postupně mazány) => Podvozek => Téma založeno: Petr_K 21-05-2022, 09:48:40



Název: Kývání motorky do stran při malé rychlosti
Přispěvatel: Petr_K 21-05-2022, 09:48:40
Ahoj všem,
měl bych dotaz. Pozoruji na mé TDM900, že při malých rychlostech cca do 50km/h, či při popojíždění v koloně se jakoby kýve ze strany na stranu.
Dělala to částečně od začátku, byť při koupi jsem si toho samozřejmě nevšiml. Při vyšších rychlostech to bylo OK.

Na druhou stranu od velkých rychlostí se měla snahu rozvlnit, ale to bylo při rychlostech 160km/h a víc,a obvykle jsem měl kufr, nebo případně všechny 3... Při tom bylo evidentní, že je motorka citlivější na vítr/turulence od protijednoucích aut, případně od těch co byly v pruhu vedle. Připisoval jsem to ale tomu, že oproti FZS600, co jsem měl před tím, tak že jednak je motorka větší, druhak tam mám kufr na 2 helmy, případně velké boční kufry, tak že to bude tím. Navíc horní kufr měl na uložení trošku vůli a i pouze s bočními to občas udělalo. Když se kufry daly dolů, tak motorka je podstatně stabilnější a tento problém jsem více méně nepozoroval.

Minulou sezonu jsem přezul původní pneu za nové a pocitově bylo kývání v malých rychlostech pryč. Asi ne na 100%, nebo jsem to přestal vnímat, nebo nevím.

Při minulé vyjížďce, kde jsem oproti normálu popojížděl v pomalých rychlostech po městě (bez kufrů) se toto kývání začalo opět projevovat více, než obvykle. Ještě při tom nahnutí/kývání to kopírují i řidítka. Když budu držet řidítka volně a popojíždět, tak má jakoby snahu o drobné zatočení na jednu i druhou stranu...

Ještě doplním, že když jedu a pustím řidítka, tak se neděje, že by motorka táhla pouze k jedné, nebo druhé straně. Stane se to, že jako "zhoupne"/kývne na jednu a pak když to tělem chci srovnat, tak na druhou stranu.

Jinak na kolech je nyní najeto cca 3000km, a před sezonou jsem je nechával vyvážit i dynamicky, což při přezouvání neudělali - to by mělo být ok. Jsou to BT 023. tlak 2,5 předek 2,9 zadek.

Srovnání zadního kola jsem kontroloval, je podle značek i šuplery správně.
Řetězová sada je vyměněná.
Přední tlumiče repasoval ještě předchozí majitel. Zde jsem se někde dočetl, že když se sahá do tlumičů a krku řízení (ten nevím jestli dělal), tak že se při sekládání musí propružit, aby si to všechno sedlo jak má a motorka netáhla do strany - o kývání, ale nic uvedeno nebylo...

Dnes jsem zkoušel vůli v zadním uložením - když jsem se hodně snažil a hýbal ještě i s nasazeným zadním kolem, tak drobnou vůli jsem tam našel, pocitově jakoby vůči ose motorky. Když chytnu kolo na straně začátku kyvky a na konci tak se jakoby dá lehce s cím cvaknou do boku. Nemyslím si ale že by to bylo v kole, ale spíše až v kyvce - zkusím se sundaným kolem. Teoreticky by mě dávalo smysl, že když by ta vůle byla velká, tak že by se to vychýlení mohlo způsobyt to kývání, ale nevím zda je to vůbec možné...

Púroblém na který jsem při tom zkoušení přišel je to, že je vůle v krku řízení. Když jsem ji před sezonou zkoušel, tak se to zdálo OK, nicméně už tam být mohla a chyba byla v mém testování. Teď s motorkou na hlavním stojanu a podložením aby byl předek ve vzduchu, tak tam ta vůle je a znatelná. A je to poznat v při přejezdu na rozbitou silnici, že v předu něco klepe...
Může toto mít vliv na kývání do stran? Má smysl zkoušet dotažení krku, nebo je to zrovna na rozdělání a výměnu ložisek?

Potkal se už někdo s tímto, nebo s něčím podobným? Vím, že ten popis je kostrbatý, vysvětluje se to blbě a v psané formě je to úplně hrozné...

Rád doplním, co bude třeba. Nebo případně, pokud by byl někdo z vás zkušenějších ochotný ji projet - dojel bych kam by bylo třeba, tak bych byl rád.
Díky moc.
Petr