TDM FORUM

TECHNIKA (téma o TECHNICE - příspěvky mimo téma budou postupně mazány) => Motor => Téma založeno: tomik112 16-07-2017, 15:36:38



Název: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 16-07-2017, 15:36:38
Zdravím,

při přejezdu Paso Stelvio se mi povedlo rozpálit olej tak, že prokluzovala spojka.
Nepřemýšlel někdo z vás, nebo nemá někdo z vás chladič oleje?

Nemusí to být chladič oleje, ale třeba výměník voda-olej.

Díky


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Roman ST1 16-07-2017, 20:49:35
Otázkou je spíš v jakém stavu je spojka a jaký typ oleje tam máš?
U TDM tím, že je nádržka s olejem mimo motor, tak se právě nepřepaluje.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Begy 16-07-2017, 21:11:39
taky bych to viděl spíš na stav spojky.
Alpy jsem celkem pojezdil a bez problémů.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 17-07-2017, 05:47:43
Včera jsem měřil. Lamely na horní hranici, pružiny na horní hranici. Takže spojka OK. Olej 10W40 (je pravda že měl 6tisíc za sebou).


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 17-07-2017, 07:20:58
Chladic oleje je u TDMka zbytecnej, viz predchozi prispevky. Jakou znacku a typ oleje pouzivas? Nekteri uzivatele meli problem se syntetickym Castrolem, jini zase s Motulem 5100 MA2.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 17-07-2017, 08:14:52
Měl jsem Valvoline DURAblend 10W40. Na něm jsem měl ty problémy.
Teď jsem nalil Motul 5100 MA2 10W40.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Jirka 17-07-2017, 12:21:57
Vykašli se na měření. Opři přední kolo někde o plot a spojku vyzkoušej. Olejem to není. Buď lamely, nebo hodně přitažené lanko na páčce.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 17-07-2017, 13:40:16
Ale to bych přeci pocítil i při normální jízdě. Při předjíždění v Alpách jsem za to tahal a v klidu.
Ale u vrcholu Passa Stelvia, motor vytočenej na 4000 otáček na jedníčku a motorka cukala jak kdybych ji podtáčel.
Kámoš říkal, že zamnou cítil smrad.



Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 17-07-2017, 13:50:26
A výjezd na kopec byl opravdu dlouhej. A na začátku jsem žádné problémy neměl. A to jsem spojce dal taky omylem zabrat.
Blbě jsem si najel do zatáčky a musel jsem zastavit. Pak rozjezd do velkého kopce s nalouženou motorkou a ve dvou. Vše fungovalo OK.
Až časem to začalo blbnout. Nejdřív cukala na trojku, pak na dvojku, pak i na jedničku.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 17-07-2017, 14:21:50
tomik112> pockej, ale to co popisujes nejsou priznaky prokluzujici spojky. To jsou priznaky bohaty smesi ve vysokych nadmorskych vyskach (moc benzinu, malo vzduchu). Proto ten smrad - to byly saze z nedokonalyho spalovani...


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 17-07-2017, 14:55:00
To jsem si taky myslel.
Ale jak vysvětlíš, že motor točil 3000 otáček na jedničku a motorka přesto cukala?
Myslel jsem, že by motor vůbec nechtěl do otáček.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 17-07-2017, 15:02:15
tomik112> ted ti sice moc nerozumim, ale tak jak jsi to popisoval, teda ze motorka cukala nejdriv na trojku a nahore uz i na jednicku, tak to znamena, ze vynechavaly valce. Klouzajici spojku bys poznal hlavne na petku a to tak, ze by ti otacky naopak vylitly, aniz by motorka zrychlovala. Nakonec by motorka vubec nejela, ale motor by tocil klidne az do cervenyho. V tomto pripade by lamely byly totalne v haji a to jak korkovy, tak kovovy. Poznal bys to na nich - byly by opaleny do modra a zkrouceny teplem.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 17-07-2017, 15:13:29
Bohatou směs chápu tak, že motor vůbec nechce do otáček.
Nene na lamelách nebylo žádné opotřebení znát.

A jak se tomuhle dá zabránit? Přeci jenom 2700m.n.m. není zas tak moc.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 17-07-2017, 15:26:41
Ano, motor nechce do otacek, protoze se svicky zalepi sazema a nedokonale se spaluje bohata smes. Znama bolest vsech karburatorovych TDMek, stejne jako spotreba oleje. Proto se skubani projevuje jen na horach nebo i ve strednich polohach, pokud je hodne teplo.
Pomoci se od toho da. Musis nejdriv proverit stav kominku a jehel v karburatorech. Pokud budou v poradku (plus minus, je jasny, ze po 20ti letech uz nebudou jako novy), da se dat jehla uplne dolu (tedy na nejvyssi zarez) a dat o neco mensi hlavni trysku (ja u modelu 97 daval 140ku). Jako bonus budes mit skoro o litr nizsi spotrebu paliva.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Begy 17-07-2017, 18:09:34
prokluzující spojka má úplně jiné projevy  ;D
Obvykle na vyšších kvaltech přidáš plyn - otáčky letí nahoru - ale rychlost se nemění. Skus si během jízdy lehce vzít za spojku a uvidíš  ;)
Smrad ze spojky je možný cítit u suché spojky. Typicky auta nebo velký BMW motorky.
TDM, jako většina motorek má spojku v olejové lázni - ta je uzavřená - spojku není možné cítit.

PS: Na Stelviu jsem byl taky a můžu rovnou říct, že motorka jela tedy dooost chcíple.
Dnes se používají podtlakový karburátory, ty tyhle změny atmosférického tlaku poměrně dobře kompenzují - ale když je kyslíku už prostě moc málo tak....
Takže cukání atd. nehledej chybu ve spojce, ale jak už kluci psali v nastavení karburátorů.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 18-07-2017, 04:09:19
Děkuji pánové, sám bych na tohle vůbec nepřišel.

Když zjistím, že mám ty komínky v háji, dá se to nějak repasovat?
Nějak si nedokážu představit, co to obnáší.
Jestli třeba něco takového https://motoshop.miramoto.cz/cz/e-shop/762798/c19310-sada-pro-repasi/sada-pro-repasi-karburatoru-cab-y17-yamaha-tdm-850xtz-750.html

Díky


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 18-07-2017, 08:51:59
tomik112> kominky se repasovat nedaji, pouze koupit nove a stoji raketu (nevim teda, jakej mas rok vyroby). Ta sada na repasi obsahuje pouze gumicky a jehlovej ventil a jeste na jeden karb. Pokud ti neproteka benzin pres prepad, nema smysl ji kupovat.
Druhovyroba za rozumny penize se da koupit treba zde (osobni zkusenost teda nemam):
http://www.kedo.com/

Takhle to pravdepodobne vypada ve vetsine TDM karburatorech:
http://www.factorypro.com/tech/needle_jet_wear.html

Tohle je ovalne vymackani po 15 tisisich milich (tedy asi 24 tisic km):
(http://www.factorypro.com/images/carb_emulsion_tubes/emulsion-tubes,John%20Bolhuis,111504.jpg)


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 18-07-2017, 09:32:11
Hádám že se musí komínek vyměnit i s jehlama, aby to mělo smysl.

A koukám, že je určitě v karburátoru nalisovanej.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 18-07-2017, 10:28:01
Jojo, lepsi je menit i s jehlama. Nalisovanej tam neni, drzi ho zespoda sroub trysky a pak jde jednoduse vymacknout rukou ven - respektive dovnitr (proto musis vyndat karburatory z motorky). Uz jsem to delal na pampelisce ;D Tam byla ovalita kominku videt pouhym okem - ale to bylo z duvodu, ze mechanik co se v tom predtim vrtal byl debil. Nedal tam vodici krouzek jehly a vznikla vule pri otevreni soupete a podtlakem v sani kominek v obou karbech uplne dojebala...


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 18-07-2017, 10:38:43
Koukam, ze existuje i kompletni opravnej kit na karburatory (bez membran):
http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-TDM-850-H-1992-JMP-Carburettor-Repair-Kit-/401304043869?hash=item5d6f95c15d:g:7zsAAOSw0hlZM10y
Ale taky neni za hubicku.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 18-07-2017, 11:00:58
Ještě mě napadlo.

Myslel jsem si, že špatné komínky poznám tak, že za normální teploty nastartuju bez sytiče.
Já bez sytiče ale nenastartuju.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 18-07-2017, 11:35:34
To tak uplne byt nemusi, zalezi na poskozeni. Ja jsem u svyho staryho 4TX treba musel startovat se syticem, ale po par vterinach uz jsem ho mohl stahnout a motorka bezela. Pampeliska po uprave karburatoru musela bezet na sytic podle venkovni teploty i par minut, nez byl volnobeh stabilni.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Alan 18-07-2017, 16:45:28
komínky i jehly jsem letos v zimě kupoval v DKracing a bylo to asi za 2500. Na přesnější číslo bych musel najít fakturu.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Begy 19-07-2017, 06:43:50
a pomohlo to/nějaká změna?
Začínám nad tím už taky uvažovat. Jezdím při klidný jízdě už skoro za 7/100. Taky mám na točeno minimálně 95tis  ;D


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 19-07-2017, 08:14:00
Ještě jedna otázka.
Přeci když budu mít vymačkaný komínek a bude propouštět trcho benzínu.
Nastvím si volnoběh, který nenastavuju jen pro volnoběžný kanál, ale pro obsah benzínu/vzduchu ve válci.

Abych vysvětlil.
Nový komínky a jehly: Volnoběžný kanál bude dávat 4/4 a normální kanál 0/4 potřebného benzínu.
Staré komínky a jehly: Volnoběžný kanál bude dávat 3/4 a normální 1/4 potřebného benzínu.

nebo takhle to chápu já. Takže výsledek by měl být stejný ne?

prostě když mi normální kanál propustí trochu benzínu, tak naopak přiškrtím volnoběh a budu na stejným ne?

Doufám že je to aspoň trochu srozumitelné.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 19-07-2017, 08:37:38
tomik112> to ale resis jen pro volnobezny otacky. Vymackanej kominek uplne rozhodi smes ve vsech polohach soupete / jehly. Proste tudy tece benzin navic, kterej tam nema co delat. Od strednich otacek uz volnobeznej okruh hraje minimalni roli a pri uplne zvednutym soupeti prakticky zadnou. A protoze motorka travi vetsinu casu nekde ve strednich otackach, je jehla a tryska (/kominek) to nejdulezitejsi pro prubeh vykonu a spotrebu paliva (tedy jeste s vyskou hladiny benzinu v plovakovy komore). Jestli to cte clen norv, muze z karbu ktery jsem mu prodal vyndat kominky a nafotit detail. Ty byly vymackany odhadem tak o ctvrtinu puvodni plochy prurezu a motorka nechtela jet, jakmile se trochu vic ohrala i v nasich cca 500m n m. Po delsi jizde zdechala i na volnobeh a zrala 8-9 litru na sto. Po oprave karburatoru jsem jezdil kolem 5ti.

Begy> ja jsem pred 15ti lety na 4TX nechaval vymenit trysky a seridit karburatory (jehly dolu) prave u DKRacing v Podoli (to jsem se v motorkach jeste bal vrtat). Spotreba sla dolu o vic jak litr (z puvodnich 6.5 na nejakych 5.necomalo). Dojezd do rezervy byl najednou pres 300km z puvodnich cca 250ti. Jelikoz jsem na ty motorce pak najel jeste asi 30 tisic km, investice se mi vratila nekolikrat.

Mimochodem, bohata smes je asi jednou z pricin toho, ze TDMka zerou olej.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 19-07-2017, 09:21:48
Hezky jsi mi to vysvětlil. Díky.

Nechci aby to znělo že se opravě nějak vyhýbám. Jen jsem zvýdavý a mám rád hodně informací :)

Jinak moje spotřeba je v dlouhodobém průměru (17000km) 4,9l/100km.

Do rezervy najedu v Alpách cca 290km, normálně tak 320km.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 19-07-2017, 11:46:37
tomik112> to je slusny. Jakej mas rok vyroby? Od MY98 byly pouzity jiny karbce a taky je elektricky palivovy cerpadlo misto podtlakovyho. Tyhle novejsi karburatory detailne neznam, nemel jsem je rozebrany. Podle partsdepot se ale dost vyrazne lisi - napriklad nemaji kominky  ;D Takze u nich se da laborovat bud s tryskama nebo s posazenim jehel niz a spravnym serizenim hladiny.
MY96-97
http://partsdepot.cz/originalni-dily/motorky/Yamaha/1997/TDM+850/347294/
MY98-2001
http://partsdepot.cz/originalni-dily/motorky/Yamaha/2000/TDM+850/347426/


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: tomik112 19-07-2017, 11:51:28
Mám starý typ. Ročník 97


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Alan 20-07-2017, 19:32:43
Begy no něják jsem to nepoznal. mám stále spotřebu 6 na sto(do rezervy 250km). Ted v Alpách jsem se dostal na nějakých 5,7. Jinak karburátory mám nastavený podle manuálu. Co jsem ještě včera zjistil tak mám na pastorku o zub míň a to asi dělá to, že se stabilně nedostanu pod pod 6. Jo měnil jsem to kvůli tomu, že mi přátelé říkali že je za  mnou cítit benzín tak jsem myslel že to bude tím. Prý se to lehce změnilo k lepšímu :-)


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 21-07-2017, 06:43:01
Alan> jak mas nastaveny jehly? Uprostred nebo na hornim zarezu? Jo a daval jsi je taky novy nebo jen kominky?


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Alan 21-07-2017, 09:35:56
no jehly jsem měl nejdřív podle manuálu, tzn 3. zářez od vrchu a to jsem najel na nádrž 200km. Pak jsem to dal na ten 1. a to mám těch 250km. Jinak kupoval jsem samozřejmě oboje. Svíčky černý nemám a nastartuju jen se sytičem. Šroub bohatosti mám podle manuálu 3 ot.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 21-07-2017, 10:48:30
Alan> tak to asi dost kroutis heftem  ;D Ikdyz necelych 6 litru je celkem normalni spotreba


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: ToMiNo222 21-07-2017, 11:39:32
Slavek-TDM: takže chápu-li to dobře, na tdm r.v. 99 už komínky nejsou a když do rezervy najedu v průměru 330km (po Triglavu 290 ale to se dá pochopit :-D ) mám teda karbce v pořádku? start bez sytiče nelze, pak ho stahuji po cca minutce... jde mi o to, že jakmile zavřu plyn, motorka do dvou vteřin začne brumlat a střílet, takže vlastně nechávám ji pořád pod plynem i při brždění motorem, který jsem se ač nerad u tdm docela odnaučil... přijde mi, že nejvíc to dělá na dvojku, ale může mě klamat to, že při trojce a výše je už hluk takový, že to neslyším... bere mi ta potvora totiž olej (0,9dcl/1000km - už jsme to spolu řešili) a bádám jak dál, chtěl bych si jí ponechat a to bude asi znamenat nechat ji opravit...


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Alan 21-07-2017, 11:44:00
střílení do výfuku při zavřenym plynu je přisávání falešnýho vzduchu ne?

Slávku no 3VD jsou žravější co tak čtu. A jo, jezdím často po dálnici a dost ve dvou...:-)


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Slavek-TDM 21-07-2017, 14:11:39
Alan> tak to potom odpovida.
ToMiNo222> Strileni do vyfuku ma spis pricinu v chudsi smesi - tedy pri prisavani falesnyho vzduchu a nebo pokud mas ladeny vejfuky. Nicemu to zase tak moc nevadi, trochu tomu ulevis, kdyz drobet zvednes volnobeh nebo obohatis volnobeznou smes. Zadny dalsi nastaveni karburatoru bych ve tvym pripade neresil.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: ToMiNo222 21-07-2017, 19:46:14
Slavek-a kudy by to mohlo prisavat? Jinak - nevite u koho se pokusit domluvit to GO motoru? Vymena gufer snizila spotrebu oleje o cca deci na tisic km.


Název: Re: Chladič oleje
Přispěvatel: Alan 21-07-2017, 21:45:50
Tomino co jsem viděl tak gumové příruby mezi karburátorem a hlavou. Možná ještě membrány ale to by se projevovalo i jinak..