Název: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: ganmiki 11-07-2014, 20:57:42 Tak jsem úplně nečekal, že bude hned první problém po ujetí prvních 200km. Takže story:
Jedu a najednou koukám, že mi přestala svítit kontrola zařazené rychlosti, jel jsem na pětku, přeřadil jsem na čtyřku a ta se rozsvítila, myslel jsem tedy, že je problém v tomto, jak jsem jel a řadil zjistil, jsem, že svítí jenom ta čtyřka, ostatní ne. Po další chvilce jsem si chtěl rozsvítit dálkový a jen jsem to přepnul hned motor zdechnul, jako když najednou nehází jiskru, tak jsem to přepnul na tlumený a jel dál, za další chvilku to začalo střílet do vejfuků a když jsem zapnul blinkry tak kontrolka na palubce jenom tak mžourala, domu jsem dojel pouze na parkovačku, před barákem jsem na volnoběh přepnul dálkový a nezdechlo to, ale jak jsem přidal plyn tak to chcíplo, když jsem to chtěl nastartovat už pouze cvaká relátko. Takže co ? Nějakej šlus, blbá kostra, nebo dobíjení, ale ten altík se mi nezdá, kvůli tý kontrole zařazených kvaltů, proč by svítila jenom 4 a to zcela normálně a ostatní ne, spíš bych se přilkáněl k tomu šlusu, nebo blbý kostře. Nějaký nápady? Dík moc. Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Мîłđą 11-07-2014, 21:11:31 Ahoj Baterku máš novou? Něco se mi vybavuje že tam byla špatná.
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: ganmiki 11-07-2014, 21:19:25 Baterka je fungl nová, navíc od prodejce jsem normálně dojel 70km domů na 4AH malou ze čtyřkolky a teď najednou po 10km na nový nalitý baterce 12AH, podle mě by se po těch pár km jenom světlama nestihla vybít, kdyby to najednou přestalo dobíjet, navíc co ta kontrola kvaltů, divný.
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Мîłđą 11-07-2014, 21:28:42 No to je fakt divný. Na radu jsou tu jiní experti kolem elektriky ale takhle na dálku těžko posoudit čím to je.
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Alan 11-07-2014, 23:06:36 měřil jsi dobíjení?
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Aca 12-07-2014, 05:19:07 A to jezdíš na tu čtyřkolkovou? Jestli tam máš novou není rozhodující.Pořádný trable může dělat jen povolenej kontakt na baterce. Zkontroluj regulátor,tedy konektor,jinak na něm nic moc nezkontroluješ.Každopádně bych to viděl na baterku.
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Begy 12-07-2014, 07:51:51 - tyhle motorky alternátor jako takový nemají
- bez změření napětí nic nevykoumáš - zkontroluj kontakty na baterce - zkontroluj konektor na regulátoru (je pod pravým bočním plastem) dnes se k tobě asi nedostanu, případně skus napsat Jirkovi (http://www-tdm.cz/TDM_forum/index.php?action=profile;u=103) je z Poděbrad Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Luko 12-07-2014, 07:52:37 Ten ukazatel kvaltu bych neřešil.Při podpětí ta elektronika dělá psí kusy.
Zkontroluj kontakty na baterce a na kostře a cívce.Pujč nebo si kup malý multimetr (baumax za kilo ;) ) a změř kolik ti to dobíjí. Ještě odcházejí konektory na regulátoru. Pokud všechny konektory jsou OK pak měřit alternátor/vysoké napětí do regulátoru/regler/baterku. Taky to jde že přijede nějaký kolega na TDM a budete zkoušet přehazovat díly. Edit-Begy byl o vteřinku rychlejší ;) Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: ganmiki 12-07-2014, 08:18:53 Měřák mám, teď jsem byl změřit baterku, má 11,5 V což mi přijde málo a při startování rapidně klesne napětí až někam k pěti, blbě se to odečítá jak to letí dolů, na začátku to s tím jednou, dvakrát otočí ale jak to sletí tak samozřejmě už jenom cvaká relé,každopádně baterie je zřejmě vybitá, což znamená, že motorka nedobíjí a vytloukla se světlama atd. Protože zatím vůbec neznám jak je to udělaný ( jak že nemá alternátor ? ) jdu si dát kafe a snídani, stáhnu manuál a jdu študovat. Baterie byla úplně nová, motocyklová 12AH Varta, taková ta co je přednabitá na sucho a dolitím elektrolitu se aktivuje, čili doufám, že v ní problém nebude.
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Mirek TDM 12-07-2014, 08:30:56 A když jsi odpojoval ten alarm, nepok....l jsi něco tam! Zaizoloval jsi všechno!
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Begy 12-07-2014, 09:16:17 tím měřením jsem samosebou myslel za chodu motoru.
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: SiBerie 12-07-2014, 09:31:15 11,5 V na baterce je mrtě málo. Nastartuj přes kabely a zkus na baterce kolik to dobíjí, tak jak píše Begy. Ještě mě napadá. Některé baterky by se měly po nalití ještě pro jistotu dobít, aby získaly plnou kapacitu. Jinak při startování samozřejmě napětí ubývá.
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Мîłđą 12-07-2014, 10:02:38 11,5 V na baterce je mrtě málo. Nastartuj přes kabely a zkus na baterce kolik to dobíjí, tak jak píše Begy. Ještě mě napadá. Některé baterky by se měly po nalití ještě pro jistotu dobít, aby získaly plnou kapacitu. Jinak při startování samozřejmě napětí ubývá. To jsem chtel napsat a souhlas. Toto jako prvni krok.Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: ganmiki 12-07-2014, 10:16:02 Po odpojení alarmu všechno zaizolováno a přivedený plus jsem odpojil úplně.
Při nastartovaném motoru je na baterce při volnoběhu 13,4V, když přidám tak to stoupne na 13,8, pokud v této chvíli zapnu světla ( potkávací ) klesne napětí o cca 0,4V, pokud zapnu dálkový pak skoro o jeden V, samozřejmě vše při vonoběhu motoru. Pokud je regulátor napětí takový žebrovaný čtvereček s jedním konektorem vpravo nahoře na úrovni přední vidlice pak jsem ho našel, každopádně nevím co na něm kontrolovat a jak se má chovat, jediný co jsem zjistil je, že po cca 5 minutách volnoběhu je pěkně horkej, nevím zda to je normální či nikoli. Pokud motor vypnu má baterka nějakých 12,4 V když v této době zapnu světla ani to s tím nehne a to ani tlumený ani dálkový. Všechno jsem zkontroloval jak je dotažený a nic povolenýho jsem nenašel. Baterka je ta co se nabíjet nemusí, notabene, normálně jsem na ní včera ujel dopoledne cca 30km a pak odpoledne 25 ke švagrový a stalo se to až při cestě zpět po dalších 15km, do tý doby OK. Předchozí majitel tam dle svých slov měl nějakou speciální silnější baterku, ale důvod úplně nebysvětlil, podezřívám ho ( to ), že něco v elektrice blbne již delší dobu a on to vyřešil tím, že tam nadimenzoval baterii, která ty výkyvy napětí ustála. Podle mě by při zapnutým motoru i na vonoběh nemělo zapnutí světel mít vůbec žádný vliv na pokles napětí, notabene pokud vliv nemá při vypnutém motoru, potřeboval bych někde splašit ten regulátor na zkoušku na výměnu, nebo jeslti mi to někdo doma oměříte, jak se to chová vám. Já si myslím, že problém je v tom, že když jedu se světlama tak je napětí na takovém minimu, že se baterie nestihne dobíjet a pomalu "měkne" až se stane to co se stalo, čili problém bych hledal v tom regulátoru, pokud by byl problém někde v elektrice ( třeba blbá kostra ) pak by to s tím napětím na baterce hejbalo i když je vyplej motor jenom tím, že zapojím okruh světel, ale to se nestane. Ale jsou to jenom moje myšlenkový pochody ? Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Begy 12-07-2014, 11:25:10 hmm tak napětí i chování dobíjení je normální. Ano regler je ta žebrovaná krabička na boku a že se zahřívá je normální.
jak jsem psal, motorka nemá klasický alternátor ale spíš to připomíná magneto u fichtla. Prostě v motoru je jen magnet který se otáčí kolem cívek, výstupní napětí je pak zkratovou regulací ustáleno na cca 13,7V. Protože to není klasický altík s buzením, tak je to poměrně závislý na otáčkách motoru. Takže na volnoběh to při zátěži může klidně pěkně klesnout. něco k dobíjení: http://www-tdm.cz/TDM_forum/index.php?topic=663.0 Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: ganmiki 12-07-2014, 11:36:10 OK.
Našel jsem v krabici náhradních dílů jiný regulátor tak jsem ho tam dal, zkoušel jsem to měřit při cca 3,500 otáčkách, to je tak zhruba kde většinu času jedu, dává to při mapnutých potkávačkách cca 13,6 V když zapnu dálkový tak to padne na cca 13,4 ale to podle mě musí stačit, normálně to dobíjí. Pojedu s tím odpoledne na výlet cca 70km tam a 70 zpět uvidím co to dělá. Všechno jsem znova povolil, poutahoval, prostříkal kontaktolem a všechny volný dráty co jsem kde našel jsem zaizoloval. Podám zprávu večer, každopádně při nejhorším dojedu bez světel ono se to neposere. Zatím dík. Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: ganmiki 12-07-2014, 19:42:22 Takže během výletu se žádný problém již nevyskytl. Bohužel nejsem schopen 100% říci zda porucha pouze zmizela, nebo zda jsem jí nějak vyřešil. Každopádně moje podezření směřuje na původní regulátor, protože s tímto novým k žádným dramatickým výkyvům napětí nedocházelo, kdežto s tím původním napětí při dálkových světlech kleslo o více než 1V a i jinak mělo při různých opakovaných měřeních silně kolísavou tendenci, prostě to ukazovalo různý hodnoty a nebyl jsem schopen v tom najít nějakou logiku. Snad to vydrží. Díky za konzultace.
J. Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: Begy 12-07-2014, 20:26:55 a když tam dáš teď starý tak to znovu kolísá?
Název: Re: První problém - zkrat ? alternátor ? Přispěvatel: ganmiki 12-07-2014, 20:33:57 Nezkoušel jsem to a asi už nebudu, ono to minule taky neudělalo hned a nechce se mi dělat testovací jízdy po okolí, navíc by to v případě, že by se to znovu projevilo asi nebylo nejlepší k baterii, budu se držet starého švédského příslový "co funguje do toho se neser".
|