Název: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Gapa 04-02-2013, 11:17:18
Tak jsem se do toho taky pustil. Díky Acovi a jeho článku - rozborka a sborka - jsem si dodal odvahy a za velké pomoci kamaráda Petra moji TDM rozebral.
Takže: TDM 850 r.v. 1997 najeto dle tacho 41066km a důvod rozebrání - spotřeba oleje 20W50 přes 0,5l na 1000km a poznámky těch kteří jeli za mnou že mi to kouří a voní jak Jawa 350.
Začal jsem objednávkou dílů na Parts Depot. S naší slevou mě to vyšlo na: 5116kč. Jsou to : těsnění ventilů, tesnění pod víko, hlavu a válec, O kroužky pod válec a dvě sady pístních kroužků.
Polozky: (cislo, nazev, cislo vyrobce, cena, pocet kusu, stav*) *********************************************************************** 51 SEAL,VALVESTEM 51Y121190000 153 Kc (EUR6.22) 10 D poznamka k dilu: YA -
3 GASKET,HEADCOVER1 3LD111930100 828 Kc (EUR33.65) 1 D poznamka k dilu: YA
4 GASKET,CYLINDERHEAD1 4NX111810000 1 443 Kc (EUR58.64) 1 D poznamka k dilu: YA
16777215 O-RING 932109078500 110 Kc (EUR4.47) 2 D poznamka k dilu: YA
3 GASKET,CYLINDER 3VD113510000 375 Kc (EUR15.24) 1 D poznamka k dilu: YA
3 PISTONRINGSET 3VD116100000 847 Kc (EUR34.42) 2 D poznamka k dilu: YA
Po sundání boků kapoty, nádrže, padáků a vypuštění chladící kapaliny jsme začali rozebírat. Jak psal Aca je to trochu hlavolam, prostě jsme sundali co bylo potřeba. U toho fotili a popisovali (hlavně hadičky u karburátorů) jak co je. Největší problém byl ten šroub co drží tu trubičku kterou teče voda do hlavy. Držel jak přilepený. Ťukali jsme na něj, nahřívali ho a ne a ne povolit. Nakonec hrubá síla zvítězila. Nezapomeňte to okolo vyčistit, bylo tam fakt dost bordelu který by napadal dovnitř.Po sundání víka jsem zjistil že budu ještě potřebovat rozvoďak a těsnění pod olejové víčko čerpadla. Napínák byl na 12tém zubu z 16ti a na vačkách už bylo vidět že moc nesedí v zubech. Ale podle zvuku jsem to tak trochu čekal. Změřili jsme ventilové vůle. Výfukové byly 0,30 a sací 0,15. Všechny byly skoro stejné. Výfukové nechám, jsou na horní hranici a sací podložky nechám zbrousit. Asi se v tom někdo už hrabal neboť nekteré podložky byly číslem nahoru, nekteré dolu a jedna bez (asi už broušená). Možná se tím vyřeší dohady jestli mají být číslem dolů nebo nahoru neb je vidět že to funguje v obou případech.Co mě překvapilo byl silikon mezi hlavou a válcem. Další důkaz že už tam někdo lezl. Po sundání válce jsme ho očistili, vyměnili O kroužky, očistili písty a vyměnili kroužky. Šlo to dobře. Nasadili válec zpět. No a tím zatím skončili. Pozítří znovu změříme ventilové vůle (mají se měřít při teplotě 15-20 stupnů a my měříli v 5ti stupních), vyndám podložky na zbroušení a zkusím tu hlavu (spalovací prostor) trochu vyčistit a zabrousit dosedací plochy ventilů.
Teď jsem objednal rozvodový řetěz a těsnění na olejové čerpadlo: Polozky: (cislo, nazev, cislo vyrobce, cena, pocet kusu, stav*) *********************************************************************** 16777215 CHAIN(82RH2015-138L) 945914013800 1 082 Kc (EUR43.14) 1 P poznamka k dilu: V
3 GASKET,OILPUMPCOVER1 3VD154560000 87 Kc (EUR3.47) 1 P poznamka k dilu: YA
Cena by měla být 1066kč. No a jdu zkusit narvat fotky do galerie.
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Gapa 04-02-2013, 12:54:59
Tak jsem dal fotky do galerie. Kdo chcete můžete se podívat.
http://www-tdm.cz/TDM_forum/index.php?action=media;sa=album;in=358
A teď se budu postupně vracet k věcem o kterých si myslím že by se mohly někomu hodit .
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Lukáš 04-02-2013, 13:11:59
Zdravim, za podpory kluků odsud jsem se do této opravy též pustil. Ve čtvrtek sjem to doskládal a od té doby najeto 150km, motor zatim šlape jak má, uvidíme jak to bude se spotřebou oleje s odstupem času. Jinak to pod hlavou podle mě neni silikon, ale zbytky povlaku těsnění. Při čištění hlavy jsem používal konkor, protože docela dobře rozpouští karbon, kterej pak snáze odstraníš nějakou mechanickou cestou. Pak jsem dosedací plochu hlavy nechal srovnat u hlavaře a jemnou pastou jsem lehce zabrousil ventily. Taky jsem cvičně namontoval namazané vačky, a zkusil jestlis e volně otáčejí. Jinak přeji ať se dílo povede, bez zbytečných komplikací! :) tady dávam nějaké fotky http://kolecko10.rajce.idnes.cz/TDM_oprava#
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Gapa 04-02-2013, 13:25:27
Začnu napínákem rozvodového řětězu. Jak lze zkontrolovat jeho vyjetí a tím stav rozvodového řětězu. Po nastavení prvního (levého) válce do horní úvrati - značka T pod víčkem zarovnána se značkou na motoru jsem vyšrouboval prostřední šroub napínáku. Teď se dá posuvkou, no spíš drátem neb posuvku tam nezkroutíte, vloženým podél stěny dovnitř napínáku změřít jeho vyjetí. Můj má 16 zubů a byl na 12tém. Vyfotil jsem ho zajetý a plně vyjetý s posuvkou vedle. Dá se říct že jednomu zubu odpovídá 1mm a tak se dá odhadnout jak je na tom váš rozvoďák. Tady je fotka mého. Na těch lesklých zoubkách byl vyjetý. Takže skoro na konci. No a ještě jedna fotka jak vypadá uplně celý vyndaný.
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Aca 04-02-2013, 15:27:14
Jste kluci sikovny..... *laugh* Luboši,zaujala me na jedny fotce ta pripravena fiskarska....Ja mel tedy po ruce jen palicku,evidentne jsi o krok v pred........ *evil*
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Ivan_TDM 04-02-2013, 15:33:13
*supr*
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Gapa 05-02-2013, 14:36:47
Jste kluci sikovny..... *laugh* Luboši,zaujala me na jedny fotce ta pripravena fiskarska....Ja mel tedy po ruce jen palicku,evidentne jsi o krok v pred........ *evil*
Aco já myslím že palička je taky dobrá. Jen my hasiči jsme zvyklí na sekerky. A protože spolu s Petrem sloužíme tak jsme se shodli že se může hodit. Nikdy nevíš.
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Aca 05-02-2013, 14:39:39
Aco já myslím že palička je taky dobrá. Jen my hasiči jsme zvyklí na sekerky. A protože spolu s Petrem sloužíme tak jsme se shodli že se může hodit. Nikdy nevíš.
Tou sekereckou to jde rozebirat asi podstatne lepe,precijen......
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Gapa 05-02-2013, 14:57:08
Dnes jen krátce o pístních kroužkách. Už to tu určitě někdo psal, ale zopakování neuškodí. Jak je vidět na obrázku, jsou tři. Nahoru se dává ten s lesklým okrajem značkou T nahoru. Doprostřed ten bez lesklého okraje zase značkou T nahoru. Spodní je složený ze tří. Nemají značku T a tak je jedno kterou stranu dáte nahoru. Prostě kroužek, vlnky, kroužek. Nejdřív jsem nandal ty vlnky a pak nad ně a pod ně dal ty kroužky co je drží. Šlo to lehce. Pak jsem nandal prostřední a nakonec vrchní kroužek. Zámky by měly být pootočeny proti sobě o 120 stupnů. U toho spodního skládaného mi doporučili v opravně čtyřkolek zámky vzájemně pootočit asi o 2 až 3 cm od sebe. Tak jsem to tak udělal.
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Gapa 08-02-2013, 10:03:07
Tak už vrčí ! Teda spíš přede jako kočička. Ten rozvod je opravdu znát. Předevčírem jsme v teple rozebrali hlavu. Nános v ní byl slušný. Vyčistili ji. Na to se nám docela osvědčil čistič karburátorů. Dobře rozpouštěl karbon a dobře šly sundat i zbytky těsnění. Pak ventily ven a pytlikovaná. Teď to těsnění . Na to jsem si udělal takový háček No pak hlavu vymýt, vyfoukat, nandat nové těsnění a vše zpátky. Ty zajišťovácí půlměsíčky ventilů se nám nejlépe nasazovaly když jsme je daly do té čepičky položili na pružinu, zmáčkly a druhým šroubovákem zaklaply. Po vrácení ventilů jsme nasadili vačky a znovu změřili ventilové vůle. Byly v normě tak jsme měli hotovo. Druhý den ráno přišel rozvoďák a tak jsme se pustili do složení. Sice byla venku trochu zima, ale slunce a zapálení pro věc nás zahřívaly. Složit to šlo dobře. Jediné co mě překvapilo bylo že napínák na novém rozvodovém řetězu šel až na 8mý zub vysunout. Vím že někdo tady psal že měl nový řetěz na třetím zubu. Tak nevím. Čili u mě to teda bylo: vytahaný na 12tém zubu, nový na 8mém. No a pak už první start a radost z dobře vykonaného díla. PS: pár fotek jsem ještě přidal do galerie.
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Aca 08-02-2013, 10:20:43
Tak at to jezdi a nezere! ;D
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: minko1 30-05-2013, 18:56:03
Pani potrebujem radu. Nechcem otvarat nove vlakno ale skladam motor, potom co sa rozpadly ojnicne salky na klukovke. Vsetko je uz spravene, kluka po vybruse, nove salky nove piestne capy, nove tesnenia. Teraz ale k veci, mam stiahnuty manual na rocnik 96 kde su utahovacie momenty a zarazilo ma ze matice na hlave sa dotahuju na 40 Nm. Zda sa mi to dost slabo lebo skusal som len tak rukou bez momentoveho kluca a este by to slo dotiahnut a bojim sa ze to bude podfukovat a nove tesnie nieje lacne. Mam to nechat tak dotiahnute na 40 Nm ? Mam motor 850 3VD rok 1991 a na ten som nezohnal utahovacie momenty . Dik za odpoved
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Luko 30-05-2013, 19:15:52
Vždy dotaženo na 40NM a to jak 850 tak i 900 a spokojeně vše funguje. Pokud máš kvalitní momenťák a namazané sedla matic bude vše OK ;)
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: minko1 30-05-2013, 19:39:33
az na tie namazane matky, zajtra dufam pridu nove podlozky pod ventile a bude hotovo *smil* dik Luko
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: minko1 31-05-2013, 18:36:44
este otazocka kontrolujete dotiahnutie hlavy po nabehani par stoviek cca 500 km ?
Název: Re: Rozborka-sborka II.
Přispěvatel: Luko 31-05-2013, 20:35:56
To se dělalo naposled na Liazkách. *oje* (díky bohu je ta doba už pryč) Dnes se už nic nepřetahuje ;)
|